Goed hydrateren in de zomer Viteau voel je goed 4

Yes, eindelijk! De temperaturen zijn gestegen en we genieten met volle teugen van het zomerweer. We zoeken massaal het strand op, bezoeken evenementen, gaan meer sporten en gaan graag met z’n allen de terrasjes af. We willen ontspannen en alleen maar aan leuke dingen denken. Ben je al op vakantie geweest? Of ga je nog? We brengen in deze periode meer tijd door met vrienden, familie en andere dierbaren. De meesten van ons genieten niet alleen, maar doen dat met elkaar. We zijn tenslotte nog steeds gezelligheidsdieren.

Nu we onze focus verlegd hebben, is er kans dat we bij een aantal zaken niet altijd even goed óf lang genoeg stil staan. Ik hoor mensen om mij heen vaak het welbekende lijstje opnoemen als ze het huis verlaten;

  • zonnebrand
  • zonnebril
  • eten
  • flesje drinken  …. check!

Juist het laatste item wordt vaak nog even snel uit de koelkast gepakt of uit de voorraadkast getoverd. We moeten immers ons zweetverlies goed aanvullen, op kantoor, maar zeker ook onderweg. Maar hydrateren we ook echt goed?

Functie van lichaamsvocht

Door de hoge temperaturen heeft iedereen te maken met een groter vochtverlies. De bekendste vormen van vochtverlies zijn zweten (c.a. 450 – 900 ml per dag) en urineren (c.a. 500 – 1400 ml per dag). Maar ook via de ademhaling (c.a. 350 ml per dag) en ontlasting (c.a. 150 ml per dag) verlaat vocht ons lichaam. De één verliest meer vocht dan een ander. In het algemeen verliezen mannen meer vocht dan vrouwen. Lichaamsvocht zorgt onder andere voor een goede warmteregulatie en het vervoer van nutriënten en afvalstoffen in het lichaam. Ook speelt het een rol bij spijsverteringsprocessen. Dit zijn belangrijke processen die goed moeten blijven werken. Om die reden is hydrateren een belangrijk aandachtspunt.

Vochtbalans op peil houden

Al lopend door de stad, liggend op het strand of zittend in de schaduw draaien we de dop open en zetten het flesje aan de mond. Soms moeten we met dit flesje de hele (mid)dag doen. Maar is 500-750 ml wel genoeg? Daar kunje snel en makkelijk achter komen. Het klinkt misschien een beetje raar maar de kleur van de urine geeft aan of je voldoende gehydrateerd bent (met als uitzondering de eerste plas van de dag). Hoe lichter de kleur des te beter je voor jezelf gezorgd hebt. Is de urine geel van kleur? Dan moet je meer gaan drinken. Voordat je gedehydrateerd raakt geeft het lichaam signalen af, namelijk:

  • Dorst
  • Zwakte
  • Vermoeidheid

Erken deze signalen en onderneem tijdig actie.

Goed hydrateren in de zomer Viteau voel je goed 5

Zweetverlies heeft effect op de sportprestatie

Wanneer je actief bezig bent is het zweetverlies vergroot. Wees er van bewust dat een te groot verlies effect heeft op de sportprestatie. Een zweetverlies van 1% van het lichaamsgewicht heeft al een negatief effect op de stofwisseling. Bij 2% zweetverlies is de warmteregulatie verminderd en neemt het duurvermogen af. Een groter verlies (3%) zorgt voor een verregaande afname van het duurvermogen. Bij 4-6% zweetverlies treedt er naast verregaande afname van het duurvermogen ook krachtsvermindering op. Een nog groter verlies zorgt voor onder andere kramp en uitputting.

Sport je een uur of korter? Dan is het in de regel niet nodig om je vochthuishouding tijdens de activiteit op peil te brengen. Uiteraard kan je wel naar behoefte drinken. Sport je langer dan een uur? Zorg dan dat je 200-250 ml per kwartier drinkt. Als dit niet lukt dien je zoveel als mogelijk is te hydrateren. Het moet wel praktisch blijven!

Vochtverlies tijdens sporten

Als je erachter wilt komen hoeveel vocht je precies verliest dan kan je dat doen door jezelf vooraf aan de inspanning te wegen, gedurende de activiteit niets te drinken en niet te plassen. Indien je hier wel voor kiest dan zal je hier rekening mee moeten houden. Als je na de inspanning jezelf opnieuw gaat wegen dan is het gewichtsverschil de  hoeveelheid vocht in milliliters dat je kwijt bent geraakt. Deze hoeveelheid dien je na de inspanning met 150% aan te vullen.

Moeite met hydrateren

Als je altijd al moeite hebt gehad met het drinken van voldoende vocht dan kun je ervoor kiezen om een bidon functioneel in te zetten. Met behulp van een watervaste stift kan je er (bijvoorbeeld om de 250 ml) een tijdsnotering op zetten. Dan weet je op elk moment van de dag of je voldoende gedronken hebt óf nog extra vocht moet nemeb.

Dus ga je op pad? Wees verstandig en neem een verfrissende versnapering mee!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.