Groenten als ontbijt sla - Viteau Voel Je Goed

In de Nederlandse keuken gebruiken we groenten in ons avondeten. Wie houdt er nu niet van een lekkere Hollandse stamppot zoals boerenkool, andijvie, zuurkool, hete bliksem of hutspot? Een lekkere rookworst erbij, smullen!
Voor de meeste stamppotten worden de groenten die erin zitten eerst gekookt, meestal zo’n 20 tot 30 minuten.

Wist je dat de groenten tussen de 20 en 50% van de vitaminen verliest door het koken?

Tegenwoordig kopen we veel groenten al voorgesneden in de supermarkt. Erg handig als je weinig tijd hebt. Maar wist je dat bij het snijden van groene groenten een stof vrij komt die vitamine C afbreekt? Zonde dus om voorgesneden groenten te kopen! Zeker als je bijvoorbeeld gesneden boerenkool ook nog eens 25 minuten kookt, dan blijft er helemaal weinig over. Niet alle vitaminen zijn even gevoelig voor verhitting. Vitamine B1, foliumzuur en vitamine C zijn wel gevoelig voor hoge temperaturen. Verhit je groenten met vitamine B1 boven de 100 °C, dan gaat de vitamine B1 gedeeltelijk verloren. Bij foliumzuur is dit verlies veel groter, daarvan kan 30 tot wel 80% verloren gaan bij verhitting. Als je bij het koken zo min mogelijk water toevoegt en de groenten echt niet langer dan noodzakelijk verhit beperk je het verlies.

Groenten als ontbijt sla - Viteau Voel Je Goed

Zo zorg je dat vitamines in je voeding blijven

Vitamine C is ook een in water oplosbare vitamine. Het verlies van vitamine C kun je ook beperken door je groenten in zo min mogelijk water te koken. Als je het kookvocht ook gebruikt voor bijvoorbeeld het aanmaken van de stamppot of jus, dan heb je een deel van de opgeloste vitaminen toch binnen.

In sommige gevallen zorgt het koken van groenten juist voor een verbeterde opname van de voedingsstoffen. Bijvoorbeeld de bèta-caroteen in gekookte wortels wordt beter opgenomen in het lichaam. De harde celwand van de wortelcellen worden tijdens het koken afgebroken, hierdoor kan ons lichaam de wortels makkelijker verteren en worden de voedingsstoffen beter opgenomen.
Groenten als ontbijt wortel - Viteau Voel Je Goed

Het eten van groenten is heel gezond.

Groenten zijn een waardevolle aanvulling in een gezonde levensstijl. Groente helpt het lichaam op gewicht te blijven, omdat het weinig calorieën en veel voedingsvezels bevat. Je hebt een vol gevoel als je groente hebt gegeten.

Groenten als ontbijt

Sommige groenten zijn ook heel geschikt om te verwerken in je ontbijt. Boerenkool op de vroege ochtend? Nou ja, gekookt met een rookworst erbij zie ik dat ook niet zitten. Maar weet je dat je boerenkool prima door een fruitsmoothie kunt doen? Boerenkool combineert bijvoorbeeld heel goed met banaan en sinaasappel. En op deze manier zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk van de vitaminen die in de boerenkool zit binnen krijgt.
Ook veldsla en jonge bladspinazie zijn makkelijk te combineren in een smoothie. Ze hebben een vrij neutrale smaak, dus ideaal om te wennen aan de groene groenten in je ontbijt. Voeg een klein handje toe om te beginnen. Experimenteer! Geloof mij, ik heb ook wel een keer een ‘eens-maar-nooit-meer’ ontbijt gemaakt. Onder het mom van ‘het is gezond’ toch maar snel opgedronken, zonde om weg te gooien. Maar die komt zeker niet in mijn receptenverzameling.

Het is even wennen aan het idee, maar het is zeker leuk en gezond om een beetje te experimenteren!

Bronnen:
Voedingsscentrum
Vitamine-info.nl