Wat zijn E-nummers?

Er wordt veel over E-nummers gesproken en geschreven. Ze zouden erg slecht voor je gezondheid zijn. Volgens alle media moet geloven moet je ver uit de buurt blijven van deze stoffen. Wat zijn E-nummers nou eigenlijk? E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd aan voedingsmiddelen.

Ze worden toegevoegd om o.a. voeding:

  • er mooier uit te laten zien;
  • lekkerder te laten smaken;
  • langer goed te houden.

Voorbeelden hiervan zijn kleurstoffen, conserveermiddelen en smaakversterkers. E-nummers worden overigens niet alleen in een fabriek gemaakt. Ze kunnen gewonnen worden uit de natuur. Ze zijn dus lang niet altijd synthetisch die E-nummers. Een stof krijgt pas een E-nummer als deze gecontroleerd en goedgekeurd. Dit wordt gedaan door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Een toevoeging, ook wel additief genoemd, krijgt dus niet zomaar een E-nummer!

Zijn E-nummers allemaal gevaarlijk?

In mijn praktijk wordt deze vraag regelmatig gesteld. Er zijn ook zoveel verschillende verhalen over die E-nummers, toevoegingen of additieven. Niet alle E-nummers vormen een gevaar voor de gezondheid. Raak dus niet in paniek als je een E-nummer hebt gegeten. Van diverse E-nummers is inmiddels wel bekend dat ze schade aan de gezondheid brengen.

Flinke uitblinkers hierin zijn o.a.:

  • E621 (Moninatriumglutamaat) (MSG), smaakversterker;
  • E951 (Aspartaam), zoetstof;
  • E133 (Briljantblauw FCF), blauwe kleurstof.

Eventuele risico’s bij het overmatig eten van E-nummers:

  • hyperactiviteit;
  • astma;
  • netelroos;
  • slapeloosheid;
  • kan gelden als kankerverwekkend;
  • schade aan het netvlies;
  • leerproblemen;
  • verhoogde bloeddruk;
  • depressie;
  • concentratieproblemen;
  • ADHD;
  • hormonale problemen;
  • gedragsproblemen;
  • storingen in het verdere groeiproces;
  • problemen met het hart;
  • hoofdpijn;
  • obesitas.

Vanuit de orthomoleculaire voedingsleer wordt aangegeven dat sommige E-nummers elkaars werking kunnen versterken. Best iets om over na te denken toch?

Hoe weet ik wat ik eet?

Kijk goed op de verpakking van de producten die je koopt. Let hierbij vooral op de ingrediëntenlijst. In deze lijst staat alles wat er in het product aanwezig is. De stof welke als eerste vernoemd wordt daar zit het meest van in het product. Van de laatstgenoemde stof zit het minste in het product. Let er even op dat niet alle E-nummers worden aangegeven als E-nummer. Ze worden regelmatig bij naam genoemd. Je kunt ervan uitgaan dat alles wat moeilijk uit te spreken is een E-nummer is.

Eet PUUR

E-Nummers zitten verwerkt in veel bewerkte voeding. Ongemerkt voeren we best wel wat E-nummers ons lijf binnen. Het grootste gedeelte van wat je eet heb je echter zelf in de hand. Je maakt namelijk meestal zelf de keuze wat je eet. Vind jij het eigenlijk nodig om al deze (onnodige) toevoegingen te eten? Wellicht maakt jou de kleur van je eten helemaal niet uit. Wil je eigenlijk wel dat je voeding heel lang goed blijft? Mijn advies is…..eet PUUR. Gebruik geen pakjes en zakjes en laat bewerkte producten zoveel mogelijk links liggen. Zo krijg je zo min mogelijk E-nummers binnen. Jij bent toch ook lief voor je lijf?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.