Dagelijks 159.000 maaltijden voor 106.000 mensen, geserveerd in meer dan 200 cafés en restaurants in 56 landen. Het zijn de indrukwekkende cijfers van Google’s interne Food Programma. Cijfers van een bedrijf, dat haar geld niet (rechtstreeks) verdient met goede voeding.

Google is niet alleen als zoekmachine indrukwekkend, maar ook vanwege haar internationale Food Programma. Ik ben al jaren fan van de filosofie van het bedrijf: werknemers presteren beter en blijven langer als de voorwaarden en faciliteiten top zijn. Bekijk zeker even deze video van Bloomberg met Eric Schmidt van Google om meer te weten te komen over die filosofie. Gezonde voeding is er daar een van.

Google Nederland

Tijdens een event voor een select gezelschap op het hoofdkantoor van Google Nederland op de Zuidas in Amsterdam mag ik dat met eigen ogen ervaren. Als fan weet ik er al het nodige van, maar de cijfers en het verhaal van Michiel Bakker (een Nederlander als hoofd van het internationale Food Programma) zijn nog indrukwekkender dan gedacht.

Eerder chef-kok dan hr-manager

Vanaf de start van de onderneming speelt voeding een belangrijke rol. Michiel vertelt dat Google eerder een chef-kok in dienst had dan een hr-manager. Inmiddels hebben 31 mensen bij het bedrijf het Food Programma als hun dagelijkse bezigheid. Op de werkvloer zijn 46 cateringpartners verantwoordelijk voor de uitvoering, in Nederland is dat Vermaat. Op het kantoor in Mountain View in de Verenigde Staten worden tijdens de lunch zelfs foodtrucks ingezet om de mensen de gelegenheid te bieden op tijd te kunnen lunchen.

Voeding als USP

Gezonde voeding is de pijler van het programma. En met succes, want liefst 45 procent van de nieuwe medewerkers (Nooglers genaamd) geeft aan dat het Food Programma een van de beslissende factoren is om in dienst te treden bij Google in plaats van bij de concurrent.

Het percentage komt uit het ‘GoogleEats’-onderzoek dat eens per twee jaar wordt uitgevoerd onder alle medewerkers. Nog een paar indrukwekkende cijfers:

  • 86 procent van de werknemers (Googlers) geeft aan meer geluk op de werkvloer te ervaren door het Food Programma.
  • 90 procent gelooft in de juiste herkomst van de door Google geserveerde gerechten.
  • 83 procent gelooft dat Google Food maaltijden serveert die goed voor ze zijn.


Teaching Kitchens

Googlers nuttigen gemiddeld tien maaltijden per week op het werk (gebaseerd op zeven keer drie eetmomenten per week). Ongeveer de helft dus. Te weinig, meent Google. Daarom is het bedrijf drie jaar geleden gestart met zogeheten Teaching Kitchens. Medewerkers krijgen – op hun eigen niveau – kookles van een professional, in de hoop dat ze de filosofie van het Google Food Programma thuis voortzetten. Wereldwijd zijn inmiddels zeven van dergelijke keukens.

Nederlandse samenwerking

Op wereldwijde schaal wordt er samengewerkt met partners om het Food Programma verder te evolueren. In Nederland zijn dat o.a. de Wageningen Universiteit en Peter Klosse, smaakprofessor en oprichter van de Academie voor Gastronomie.

Gezonde keuzes maken

Bijzonder in het hele verhaal is dat de minder gezonde alternatieven gewoon in het assortiment zijn opgenomen. Google wil niet bepalen wat je niet eet. Het wil echter wel invloed uitoefenen op dat wat je doet: de gezonde keuzes maken. Om die verantwoorde keuze te stimuleren, zijn:

  • Alle gerechten voorzien van productinformatie.
  • De porties klein(er). Kies je iets dat minder gezond is, dan valt het met de portionering dus mee.
  • Er gezondere en lekkerder alternatieven voor de minder gezonde keuzes, waardoor jij gestimuleerd wordt de gezondere keuze te maken.
  • De producten waarmee wordt gewerkt – waar mogelijk – onbewerkt.
  • Zoveel mogelijk producten lokaal en regionaal, veel zelfs uit de eigen groentetuin(en), waardoor de herkomst van producten transparant is.

Lijnzaad

Op het kantoor in Amsterdam word ik welkom geheten met een drankje van mango en ginger beer en twee hapjes: een poffertje van lijnzaad en kurkuma met haring en biet, en een oubliehoorn gemaakt van spinazie die is gezoet met banaan en gevuld met pulled duck en een schuim van het vocht van kikkererwten.

Google’s erwtensoep

In het Google Café proef ik onder andere Google’s eigen (en gezonde) variant op erwtensoep: Hollandse erwtencrème en zoetzure peen met crispy gerookte runderworst. Daarnaast ook ‘spelt met boerenkool en compote van gele biet met een gebakken kwarteleitje’.

Wil je zelf een keer een gezond gerecht maken uit het Google-assortiment? Wij hebben de receptuur van ‘Zoete aardappelpuree met boerenkool’ meegekregen.

Ingrediënten

  • 3 grote zoete aardappelen
  • 350 gram boerenkool
  • 2 theelepels amandelmelk
  • 4 theelepels olijfolie
  • 1 theelepel Ras el Hanout
  • 1/2 theelepel paprikapoeder
  • 1/4 theelepel cayennepeper
  • eventueel peper en zout

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden
  2. Plaats de zoete aardappelen met schil in de oven en rooster ze ongeveer 30 minuten, totdat je ze gemakkelijk kunt doorprikken
  3. Verhit de olijfolie in een wok en roerbak de boerenkool 1 minuut
  4. Voeg een beetje water toe en kook de boerenkool 5 tot 7 minuten
  5. Haal de zoete aardappelen uit de oven en verwijder de schil
  6. Stop de zoete aardappelen, de boerenkool, de amandelmelk, twee theelepels olijfolie, Ras el Hanout, paprikapoeder, cayennepeper en (eventueel) zout en peper in de pan
  7. Mix alles goed met een spatel.

Eet smakelijk!

Meer over het assortiment en het Google Food Programma vind je in onderstaande video van Food Inspiration.

Voor wie meer wil weten over Google en haar filosofie: ‘Hoe Google werkt’ van Eric Schmidt en Jonathan Rosenberg en ‘De toekomst van werk. Inzichten van Google die je kijk op het leven veranderen’ van Laszlo Bock.

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.