hoe wil jij je ei? - Viteau voel je goed 2

Deze keer wil ik het hebben over een veel besproken product en dat ook rond de Pasen onmisbaar is, namelijk het ei. Ik vind weinig natuurproducten in de wereld zo divers. Je kan het bijvoorbeeld koken, bakken, gooien, pocheren, beschilderen, bevruchten, uit laten komen, verstoppen en zelfs gebruiken om iemand te beledigen. Daarnaast heeft het ook nog 2 mysteries om zich heen hangen. Wie was er nou eigenlijk eerst? De kip of het ei, en hoe gezond zijn eieren nou eigenlijk?

Bevatten eieren teveel cholesterol?

Een paar jaar geleden las ik een artikel over dat eieren niet goed voor je zijn, omdat er cholesterol in zit. Dus ja, naar aanleiding daarvan laten waarschijnlijk veel mensen die gefocust zijn op gezonde voeding hun eieren staan omdat wij als de dood zijn voor het woord cholesterol. Deels terecht natuurlijk, want van teveel cholesterol worden we erg ziek. Maar geen eieren eten heeft daar weinig invloed op. Een ei bevat (afhankelijk van de grootte) ongeveer 200 mg cholesterol, en wij mogen 300 mg binnen krijgen per dag. Als je dus verder de hele dag gezond eet zijn 3 eieren per week geen enkel probleem, en zelfs gezond voor je. Het eiwit is zelfs cholesterol vrij, dus als je de dooier van het eiwit scheidt kun je er nog wel een paar meer eten in de week. Maar zoals dat eigenlijk bij alles geldt; teveel is nooit goed.

Een surprise vol verrassingen

Maar wat maakt een ei dan juist wel gezond? Net als de chocolade eieren voor kinderen zitten ook normale eieren vol met verrassingen. Een ei zit namelijk vol voedingstoffen en vitamines die wij goed kunnen gebruiken en goed passen binnen een gezonde levensstijl. Zo bevat een ei de vitamines B2, B12, E en D. Maar ook foliumzuur, ijzer en natuurlijk voedzame eiwitten. Een ei past dus heel goed in een gezond dieet. Natuurlijk wanneer je er niet teveel van eet en wanneer het ei vers is.

hoe wil jij je eitje - Viteau voel je goed

Is je ei wel vers?

Alleen verse eieren zijn gezond. Eieren kun je het best op een droge en donkere plek bewaren waar het niet te warm is. In de kelder of schuur zijn de beste plekken. Een koude koelkast houdt ze niet langer vers en een te koud ei heeft nadelen bij de bereiding. Ook de deur van de koelkast waar ze vaak in bewaard worden heeft nadelen voor de kwaliteit. Dit omdat de eieren bij openen en sluiten van de koelkast deur heen en weer worden geschud. In de zomer, of wanneer je geen koele kelder of schuur hebt, moeten ze wel in de koelkast. Maar bewaar ze dan wel bovenin je koelkast en niet in je deur.

Zelf gebruik ik altijd een trucje om te testen of mijn eieren vers zijn. Je legt het ei in koud water en hoe meer je de bolle kant van het ei naar boven ziet drijven hoe minder vers hij is. Dit komt omdat elk ei lucht bevat. Hoe ouder het ei hoe meer lucht er in het ei zit.

hoe wil jij je ei? - Viteau voel je goed 2
Een Paaseitje meer

Rondom de Pasen zijn er ook eieren die wat minder goed passen in een gezonde leefstijl, maar wel erg lekker zijn! Geniet ook lekker van al dat lekkers en de gezellige tijd die je met familie kan doorbrengen, dat doe ik ook. En een gekookt eitje meer tijdens de Pasen kan echt geen kwaad.

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.