Je levensstijl veranderen. Vandaag beginnen? Of toch morgen maar doen?

Iedereen kent ze wel, de goede voornemens. Morgen start ik met sporten, na het weekend geen alcohol meer of vanaf nu ga ik op mijn voeding letten. Vooral rond de jaarwisseling barsten we van de goede voornemens. We zijn nu 4 maanden verder in 2016 en ik durf te wedden dat jij wel iemand in jouw directe omgeving, of misschien wel jijzelf, kent die de verleidingen niet kon weerstaan. Als we het scheppingsverhaal mogen geloven zit het ons in de genen. Adam en Eva konden toen de verleidingen al niet weerstaan, en daar plukken wij nu de vruchten van. Toch lukt het ook een hoop mensen om wel succes te hebben met hun voornemens. Uit mijn ervaring denk ik dat een plan heel belangrijk is om je doel te kunnen behalen. In deze blog een aantal tips die je kunnen helpen bij je plan om je levensstijl te veranderen.

Ken je vijand

Wij mensen kunnen slecht tegen verleidingen, vooral voor eten en slechte gewoontes. Heel veel reclamebureaus, grote bedrijven en zelfs supermarktketens weten hier handig op in te spelen. Overal waar je tegenwoordig kijkt is er verleiding. Radio, televisie, krant, apps op je telefoon, billboards, supermarkten noem ze maar op. Overal zie en vind je reclame en over het algemeen zijn de grootste van ongezonde en verleidelijke producten zoals frisdrank, bier en fastfood.

Om deze verleidingen te weerstaan helpt het om de tv niet meer aan te zetten na het eten, en te luisteren in de auto naar muziek die je zelf hebt uitgezocht. Boodschappen kan je beter 1 of 2x per week doen en dan na het eten. Ga nooit boodschappen doen als je trek hebt! De supermarkt zit vol trucjes om jouw te verleiden tot het maken van keuzes waar je later spijt van krijgt.

Je levensstijl veranderen. Vandaag beginnen? Of toch morgen maar doen?

Ken jezelf en je levensstijl

Als je iets wil veranderen in je levensstijl moet je weten wat jouw zwakke punten zijn. Bij mij komt het bijvoorbeeld regelmatig voor dat ik een onverzadigbare trek heb ik zoutige en hartige hapjes zoals chips, nootjes of kaas. Vooral ’s avonds na het eten is dit natuurlijk heel slecht. Doordat ik dit van mijzelf weet haal ik het niet in huis. In plaats daarvan probeer ik ook in de supermarkt verantwoord boodschappen te doen, dit lukt, zoals ik al eerder benoemde, alleen als je zonder trek de supermarkt in loopt.

Ook helpt het bij mij om bezig te zijn. Naast dat je een x aantal kilo wil afvallen in x aantal maanden is het slim om er doelen naast te hebben die je aandacht en tijd vragen in die periode. Bijvoorbeeld een doel in je sport/hobby waar je voor moet oefenen, het uitlezen van één of meerder boeken of die rommelzolder eindelijk eens opruimen.  Zo voorkom je dat je na het eten achter de televisie op de bank ploft. Want voor je het weet ben je na 2 uur doelloos bankhangen, en het zien van diverse reclames, aan het kibbelen met je partner over wie er op pad gaat om nog even wat lekkers te halen bij de snackbar of fastfoodketen.

Je levensstijl veranderen. Vandaag beginnen? Of toch morgen maar doen?

Vraag een ander  

Afvallen of je levensstijl veranderen is gewoon heel moeilijk. De fout die veel mensen maken is dat ze dit voor zichzelf houden. Ik ben van mening dat dit het behalen van je doel veel moeilijker maakt. Je directe omgeving betrekken kan je enorm helpen met het behalen van jouw doel.

Een voorbeeld:

Je wilt graag in 3 maanden een aantal kilo kwijt en je bent al 10 dagen erg goed bezig. De verleiding is er wel maar zolang je niet wordt afgeleid en je focus is goed dan komt het wel goed. Het is vrijdagmiddag, het weekend staat voor de deur en daar is het eerste telefoontje van een goede vriend. De vraag is of je gezellig mee gaat wat drinken en eten in de stad. Je twijfelt of je jezelf niet moet belonen voor 10 dagen goed werk. Je gaat in op het aanbod en na je voorgenomen 2 biertjes val je als een blok voor de verleiding en na 6 uur feest beland je ook nog eens in de shoarmatent. Vaak is deze terugval het begin van het einde.

Met het betrekken van vrienden en familie creëer je begrip en vaak ook bewondering. Je partner is het belangrijkst.  Het mooiste is natuurlijk als hij/zij met jou mee doet. Niks is zo vervelend om met een bord sla tegenover iemand te zitten die lekker een pizza naar binnen zit te werken.  Vrienden zijn ook erg belangrijk. Je kan ze vragen om je te helpen door bijvoorbeeld iets anders te gaan doen dan het gebruikelijke biertje drinken in de kroeg. Een leuke activiteit is zo gevonden. Ga zwemmen, naar de sauna of  bijvoorbeeld een dans- of klimcursus doen. Ook leg je jezelf hierdoor een mate van groepsdruk op. Door dat je doelen bekend zijn bij je directe omgeving gaan ze je ook vragen hoe het er mee staat. Uiteraard wil je niet vertellen dat je op de bank tijdens een film in slaap bent gevallen tussen de chips kruimels. Je wilt vertellen dat het goed gaat, de kilo’s er af vliegen en je onwijs blij bent met hun steun.

Doelen stellen om je levensstijl te veranderen is heel eenvoudig. Maar daar is wel een plan voor nodig om ze te behalen. Heb jij al een plan?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.