Viteau fruitpakket kersen blog

Kersen waren al honderden jaren voor Christus erg geliefd. Vooral bij de Chinese rijken. Daarna zijn ze via diverse landen rond 1600 terecht gekomen in Noord-Amerika. Vanaf dat moment werden kersen erg populair over de hele wereld. Rond deze periode is men kersen ook als geneesmiddel gaan gebruiken. Wist je trouwens dat er wel 1000 soorten kersen zijn? En dat de maanden juni, juli en augustus echte kersen maanden zijn?

Kersen en de gezondheidsvoordelen

Kersen zijn naast dat ze heerlijk zijn ook nog eens extreem gezond. Ze bevatten enorm veel vitaminen en mineralen. Vooral de zure variant bevat enorm veel vitamine A en C. Doordat kersen zoveel vitaminen en mineralen bevatten, is de kans groot dat je de gezondheidsvoordelen ervaart als je ze regelmatig eet.

Het eten van kersen kan onder andere een bijdrage leveren aan:

  • Een betere slaap kwaliteit. Kersen bevatten namelijk veel melatonine. Deze stof speelt een belangrijke rol tijdens de slaap. Als je voldoende melatonine binnen krijgt is de kans groot dat je nachtrust sterk zal verbeteren.
  • Het beschermen tegen kanker. Verschillende onderzoeken hebben dit aangetoond. Dit komt doordat kersen veel bèta-caroteen, vitamine C, anthocyanen en quercetine bevatten. Dit zijn allemaal stoffen die de kans op kanker kunnen verkleinen. Daarbij zouden sommige van deze stoffen de groei van de kankercellen tegen kunnen gaan.
  • Het verkleinen van de kans op diabetes. De stoffen die kersen hun rode kleur geven is de anthocyanen. Anthocyanen zouden een positief effect hebben op de genen die te maken hebben met de glucose regulering in het lichaam. Dit zou het risico op diabetes kunnen verkleinen.
  • Een gezonde bloeddruk. Kersen bevatten veel kalium. Dit mineraal reguleert de vloeistoffen in ons lichaam. Het veelvuldig eten van kersen kan dus bijdragen.
  • Het verminderen van de klachten door jicht. Een teveel aan urinezuur in het bloed veroorzaakt ontstekingen in de gewrichten. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van kersen deze ontstekingen doet verminderen. In veel gevallen zelfs met 15%.
  • Het verminderen van spierpijn na het sporten. Dit zou mogelijk zijn door de antioxidanten in kersen. Deze antioxidanten bieden bescherming tegen de vrije radicalen die vrij komen bij het sporten. Ook weer een echte superfood dus die kersen.

Viteau-gezond-fruitpakket-met-kersen-blog

Kersen als gezonde snack tussendoor

Kersen kun je heerlijk uit de hand eten. Lekker als gezond tussendoortje op je werk. Super fijn dat de kersen deze week te vinden zijn in het Fruitpakket van Viteau! De heerlijke gezondheidsbommetjes komen zo vers van de teler en worden bezorgd op je werk. Makkelijker en verser kan niet.

Variëren met kersen

Kersen als lekkere snack thuis of op het werk is natuurlijk echt heerlijk. Maar met kersen kun je nog veel meer. Je kunt er eindeloos mee variëren. Voeg ze bijvoorbeeld toe aan je smoothies of muffin en cakebeslag. Heb jij wel eens kersen toegevoegd aan je havermout ontbijt of aan je flesje water? Ook heerlijk en weer enorm gezond. Koop eens een doosje bevroren kersen en doe deze samen met wat Griekse yoghurt in de keukenmachine. Je hebt dan heerlijke kersen yoghurt ijs. Makkelijk en ook zo gezond. Heb jij zelf nog leuke ideeën over hoe je zou kunnen variëren met kersen?

Op jouw lijstje van favoriete fruitsoorten komt vanaf nu ook de kers voor. Toch?

Gezond op je werk? Zorg voor water Èn fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.