Krachttraining alleen voor bodybuilders. Viteau voel je goed 3

Vroeger was het een uitzondering maar tegenwoordig is krachttraining iets heel normaals geworden. Vrouwen, mannen, jong en oud doen allemaal op hun eigen manier aan krachttraining. Door aan krachttraining te doen kun je namelijk onder andere meer spierkracht ontwikkelen, je fitheid en stabiliteit verbeteren en je spiermassa vergroten. Ook hoor je steeds vaker dat sporters, aanvullend op hun eigen sportdiscipline, aan krachttraining doen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat sporters die aan krachttraining doen minder last hebben van blessures en pijntjes en de belastbaarheid van het lichaam enorm toeneemt. Ben jij dus blessuregevoelig, dan is het mogelijk dat krachttraining daarin voor jou een oplossing kan bieden.

Krachttraining alleen voor bodybuilders. Viteau voel je goed 3

Maar waar start je? Het is namelijk wel enorm belangrijk dat je gericht traint. Wil je je spieren en lichaam strak trainen of wil je juist voor dat gespierde lichaam gaan wat je in de tijdschriften ziet? En wil je juist jouw fitheid verbeteren of ga je echt voor meer spierkracht? Het is belangrijk dat je het doel helder hebt zodat je dit doel kunt delen met een professional die vervolgens een schema op maat kan samenstellen. De grootst gemaakte fout is namelijk het ‘aanklooien’. Zomaar wat oefeningen door elkaar gaan doen waarbij vaak ook niet geheel duidelijk is of dit wel met de juiste techniek gebeurt. Het resultaat zal hierbij vaak achterwege blijven en de motivatie om de krachttraining vol te houden ebt langzaam weg. Zorg dus dat je een gericht schema volgt en dat je je goed laat controleren op de juiste techniek per oefening.

Verder is het heel belangrijk dat je je krachtsessies goed inplant in je week en dat je je voeding er goed op afstemt. Ben jij een ochtendmens dan is het aan te raden om een licht ontbijtje te nemen en dan lekker voor je werk te gaan trainen. Je zult hier de rest van de dag profijt van hebben omdat je lichaam na krachttraining nog lang aan het herstellen is. Je metabolisme (verbranding in rust) ligt dan hoger en je lichaam zal voedingstoffen, en dan met name de eiwitten, beter opnemen. Let er dus goed op dat je op zo’n dag iets meer eiwitten binnen krijgt (zie foto voor eiwitrijke producten) en dat je genoeg water drinkt om je opgebouwde afvalstoffen in je spieren af te kunnen voeren.

Krachttraining alleen voor bodybuilders. Viteau voel je goed 3

Sport jij liever na je werk? Geen enkel probleem, maar let dan ook goed op je voeding. Zorg dat je overdag regelmatig en gezond eet en neem voor je workout nog iets kleins zodat je voldoende brandstof hebt voor je training. Denk hierbij aan een boterham met gezond beleg, een banaan of een bakje havermout. Ook hierbij geldt dat het drinken van voldoende water en het innemen van extra eiwitten na de training extra belangrijk is. Hier kan je dan in je avondeten weer rekening mee houden. Bij twijfel raad ik je altijd aan om contact op te nemen met een professional op het gebied van krachttraining en voeding.

Gezond op je werk? Zorg voor water Èn fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.