Oranje vitamientjes op Koningsdag Viteau Voel je goed 1

Oranjetompoezen,- lollies, -suikerspinnen en naast al dat oranje snoepgeweld vaak ook nog een hoop bier met braderie hamburgers. Dat is wat de meeste mensen binnen krijgen op de gemiddelde koningsdag. Een super gezellige dag waarop heel Nederland feest viert. Gezellig struinen over de vrijmarkt, genieten van al het lokale entertainment of naar een leuk feest. Een mooie dag waar iedereen naar uit kijkt en lekker van mag genieten. Helaas moeten we het dit jaar waarschijnlijk wel doen zonder vitamine D. De weersverwachtingen zijn niet zo best, maar dat mag de pret niet drukken. Daarnaast zijn er ook genoeg andere manieren om vitamines binnen te krijgen, en ook nog helemaal in oranje stijl… Benieuwd? Let dan goed op!

Een oogje voor oranje..

Abrikozen, perziken en nectarines zijn oranje van kleur. Dit komt omdat ze dezelfde stof bevatten als die van wortels, namelijk beta- caroteen. Vroeger kreeg je als kind misschien wel eens te horen dat worteltjes goed zijn voor je ogen. Dat is zeker waar, maar datzelfde geldt voor bijvoorbeeld nectarines. Deze vrucht bevat veel luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen worden opgenomen door je ogen en beschermen je netvlies tegen felle lichtinvallen van buiten, zoals de zon. De stofjes zorgen dat je ogen gezond blijven en langer goed blijven. Abrikoos bevat heel veel beta- caroteen. Deze stof zet ons lichaam om in vitamine A en daaruit komt weer een stof die ons helpt om goed te kunnen zien in licht en donker. Oranje fruit is dus erg goed voor je ogen, maar van andere kleuren fruit wordt weer verteld dat ze goed zijn voor andere dingen. Zo is het bekend dat rood fruit heel veel vitamine C bevat, paars fruit goed is voor de hersenen en geel fruit een voordelige werking heeft op onze bloeddruk.

Oranje vitamientjes op Koningsdag Viteau voel je goed 2

Oranje ontbijt

Natuurlijk ga ik niet zeggen dat je die lekkere dingetjes moet  laten staan met koningsdag en alleen maar fruit moet eten, zo wordt het leven misschien wel een beetje saai. Zelf ga ik ook lekker genieten van de gezelligheid lekkernijen. Maar misschien is het leuk om met oranje fruit ontbijt thuis te beginnen. Een mooi bord vol met mandarijnen, abrikozen, grapefruit, perziken en nectarines (misschien nog niet zo goed en lekker te vinden in deze tijd). Uiteraard mag ook een mooi glas jus d’orange niet ontbreken. Zo start je de dag lekker gezond en kun je de hele dag je ogen uit kijken, want die zijn erg blij geworden van jouw oranje fruitontbijtje.

(Oranje) bitter eind

Mocht de dag toch langer duren dan gepland en is er naast dat oranje fruit toch ook nog flink wat oranje bitter ingegaan waardoor je zicht alleen maar waziger werd. Dan helpt het om weer fruit te eten. Fruit helpt tegen de kater en geeft je snel weer de energie om in ieder geval weer rechtop aan het werk te kunnen. Watermeloen bijvoorbeeld bevat veel vocht en is niet erg zoet. Ideaal tegen die zeurende hangover. Weet je al dat je het donderdagochtend zwaar gaat krijgen? Dan is de vraag: ga je de volgende ochtend  langs de apotheek voor aspirines of langs de groenteboer voor een tas vol fruit?

Oranje vitamientjes op Koningsdag Viteau Voel je goed 3

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.