bieten-gezond-eten-viteau-voel-je-goed

De laatste groenten heb ik gisteren uit de moestuin gehaald, voordat het echt gaat vriezen en de grond te koud is. De oogst was onder andere nog een stuk of 10 bieten. Gekookt heb ik ze al wel gegeten afgelopen tijd, dus ik dacht ik ga experimenteren met rode biet als ontbijt. Uiteraard vind je verschillende recepten via Google. Ik vind het altijd leuk om een eigen recept te verzinnen door m’n favoriete groenten- en fruitsoorten te combineren.

Waarom zijn rode bieten gezond?

Bieten bevatten veel vitamine C en Calcium. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste aanwezige vitaminen en mineralen.

Rode bieten bevatten van nature relatief veel stikstof die in het lichaam omgezet worden naar stikstofoxiden. Deze helpen om de bloedvaten te ontspannen en uit te laten zetten, waardoor bloed soepeler door je lichaam kan stromen. Tevens kan dit effect bijdragen aan een lagere bloeddruk

  • Vitamine C – 5 mg
  • Caroteen – 0,01 mg
  • Vitamine B1 – 0,02 mg
  • Vitamine B2 – 0,03 mg
  • Calcium – 30 mg
  • IJzer – 1 mg

De bietenknol bevat betanine, een kleurstof die in de voedingsindustrie wordt gebruikt voor het kleuren van gerechten. De betanine in rode bieten zorgt voor antioxidanten en een ontstekingsremmende en ontgiftende werking

Achtergrond informatie over de rode biet

De knol van de rode biet wordt als groente gegeten. Een biet kun je rauw en gekookt eten. Wanneer je de biet rauw raspt kun je deze bijvoorbeeld verwerken in een salade.

Rode bieten zijn ook geschikt voor soepen. Vroeger werd de rode biet een beetje als arme mensenkost beschouwd, omdat bieten op arme grond geteeld kunnen worden.

In restaurants zie je de bietenspruiten, de kiemplantjes van de rode biet, als bordgarnering voorbij komen. Deze kiemgroente wordt gekweekt uit speciaal bietenzaad, de jonge uitlopers van het pas ontkiemde zaad zijn eetbaar. De blaadjes hebben een neutrale aardse smaak vergelijkbaar met die van rauwe rode bietjes.

Smoothie recept Rode biet

Ingrediënten voor ongeveer een halve liter smoothie, genoeg voor een ontbijt voor 1 persoon.

  • 1 grote of 2 kleine verse rode bieten
  • 1 banaan
  • ½ avocado
  • 200 ml kokoswater
  • 200 ml sinaasappelsap
  • Blender

Rode bieten SmoothieWas de biet goed af, snijd de boven- en onderkant eraf. Schil de biet met een dunschiller. Spoel de biet na het schillen even kort af onder de kraan. Snijd ‘m in stukken van ongeveer 2 cm. Gooi de stukken in de blender, samen met de helft van het kokoswater. Mix dit totdat het een egale massa is. Merk je dat het te dik is om goed te mixen, dan gooi je de rest van het kokoswater erbij.

Schil de banaan en gooi deze in een paar stukken in de blender. Maak de avocado schoon en gooi dit ook in de blender. Houd je heel erg van avocado dan kun je er ook een hele avocado in doen.

Heb je altijd ruzie met het schillen van de avocado? Bekijk dit filmpje van KokenDoeJeZo:

Sinaasappelsap erbij en mixen maar. Een goed begin van de dag, eet smakelijk!