Spruitjes vitamine bommetjes - Viteau voel je goed [1]

Tja spruiten, je vindt ze lekker of niet. Hierover verschillende de meningen nogal. Wat een feit is, is dat spruiten wel extreem gezond zijn. Echte vitamine bommetjes zijn het. De spruit valt onder de koolsoorten net zoals broccoli en bloemkool. De meeste koolsoorten worden al meer dan 2500 jaar geteeld. Ze werden door de Romeinen onze kant op gebracht. Spruitjes zijn wel later bekend geworden. Pas rond 1800 werden de spruitjes in de omgeving van Brussel geteeld. Vandaar ook de benaming Brusselse Spruit of Brussels Sproud. Wist je dat spruiten echt een stevige groente is? Ze kunnen een flink stootje hebben. Vijftien graden vorst is voor spruiten geen probleem.

Spruiten en de gezondheidsvoordelen

Waarom zijn spruiten zo gezond? Spruiten knallen uit elkaar van het mineraal IJzer en vitamine C. Ze bevatten ook vitamine A, B1, B6, E, K en de mineralen magnesium, fosfor, nicotinezuur en foliumzuur. Spruiten bevatten zelfs veel meer vitamine C dan sinaasappels. Waar zijn al deze stoffen dan zoal goed voor? Spruiten reinigen het lichaam van onder andere kankerverwekkende stoffen. Ze hebben als het ware een detox effect op ons lichaam. De fytonutriënten glucosinolaten en de sulfurcomponenten dragen bij aan dit detox effect. De natuurlijke vitamine A, C en E in spruiten de sterke antioxidanten onder de vitaminen. Deze kunnen de kans op chronische oxidatieve stress verkleinen. Uit onderzoek is gebleken dat oxdatieve stress een onderliggende oorzaak is van kanker.

Spruitjes vitamine bommetjes - Viteau voel je goed [1]

De bereiding en houdbaarheid

Spruitjes zijn het lekkerste als je ze kort kookt of roerbakt. Ze zijn dan minder bitter. Kook de spruitjes altijd in ruim water om de meeste vitamine C te behouden. Het zou zonde zijn als deze vitamine uit de spruitjes zou verdwijnen. Bewaar spruiten het liefste in de koelkast. Ze zijn dan 2-5 dagen houdbaar. Als je ze in wilt vriezen kan dat ook. Je moet ze dan wel ongeveer 3 minuten blancheren voordat je ze in een afgesloten bakje of zakje in de vriezer doet. In de vriezer zijn ze tot wel 12 maanden houdbaar.

Het toepassen van spruitjes

Met spruitjes kun je veel kanten op. Je kunt er stamppot van maken, lekker roerbakken en gewoon koken. Vaak zijn spruitjes in combinatie met fruit en bacon wel net even wat specialer. Als je spruiten verwerkt in bijvoorbeeld een smoothie dan heb je een enorm vitamineboost. Lekker makkelijk, gezond en snel! Hieronder vind je een recept.

Spruitjes vitamine bommetjes - Viteau voel je goed [1]

Smoothie van spruitjes met rood fruit

Een enorme vitamine en mineralen boost is deze snelle smoothie zeker.
Ingrediënten
– 130 gram bevroren banaan
– 150 ml magere yoghurt
– 70 gram spruitjes
– 100 gram bevroren rood fruit
– 1 eetlepel honing

Bereiding

Doe de yoghurt en de bevroren banaan samen in de blender. Mix het goed door elkaar. Voeg vervolgens de spruitjes, het bevroren fruit en de honing toe. Mix dit ook goed door elkaar. Voeg, als je de smoothie nog wat te dik vindt, een beetje koud water toe.

Vaak zijn spruitjes in combinatie met fruit (bijvoorbeeld appel of druiven) en bacon net even wat specialer. Echt een fijn bijgerecht voor tijdens de feestdagen.

Kortom: Spruitjes zijn enorm veelzijdig, enorm gezond en in dit seizoen volop verkrijgbaar. Duik jij ook mee in de wereld van de spruitjes?

Gezond op je werk? Zorg voor water en fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.