voedingstips-moeders-gezondheid-viteau-voel-je-goed

Ik heb de beste moeder ter wereld. Ze werkte 24 uur per week en elke dag zette zij een vers bereide maaltijd voor ons op tafel. Dat vond ik hartstikke normaal, maar nu ik zelf kinderen heb, besef ik pas hoe lastig het kan zijn om elke dag gezond te koken. Ik heb een drukke baan, mijn man ook, en soms is gewoon makkelijker om een blik soep op te warmen en er een tosti bij de bakken. Of om patat te halen. Niet de beste keuze als je gezond wilt eten. Mijn trucjes om toch elke dag gevarieerd en gezond te eten:

Plannen van je maaltijden

Zo simpel als het klinkt, zo simpel is het eigenlijk ook. Sinds ik vooraf bedenk wat we gaan eten, en in het weekend alvast nasi en sauzen maak (soms maar 10 minuten werk), is het stukken makkelijker geworden om elke dag de nodige vitamines binnen te krijgen. Samen maken we een lijst, we bestellen de boodschappen en pikken ze de volgende dag op. Alles in huis en geen gedoe.

Overdag warm eten

Er zijn dagen dat ik weet dat we die avond in een gigantisch drukke avondspits terecht gaan komen. Dan heb ik geen zin om het eten bij de kinderen naar binnen te duwen, of om zelf alles maar in mijn mond te proppen omdat we ergens anders moeten zijn. Op die dagen is mijn redding: verse tomatensoep. Met soepgroenten, bouillonblokjes en gezeefde tomaten is die heel snel klaar. Je kunt er ook soepballetjes bij maken. Die eten we ’s middags, zodat ik zeker weet dat we allemaal aan onze benodigde groente-inname zitten.

Maak heel veel eten klaar

Deze tip is alleen handig als je een (grote) vriezer hebt. Maar als je die dan hebt, gebruik hem dan ook! En niet alleen voor de vissticks en het brood. Sauzen, soepen, hele gerechten kun je makkelijk invriezen. Als je truc 1 toepast, sta je toch al te koken. Maak dan gewoon twee keer zoveel. Dan weet je dat je altijd iets in huis hebt waarmee je snel iets lekkers op tafel zet.

voeding-moeders-gezondheidstips-viteau-voel-je-goed

Gebruik de avond

Ik ben geen ochtendmens. Daarom ben ik vaak nog even snel in de keuken bezig. Eitjes koken als tussendoor voor de volgende dag, of ik maak alvast havermout voor de volgende ochtend. Ik pak een lege jampot en vul die met 40 gram havermout, een snuf kaneel, wat rozijnen en (plantaardige) melk. Deksel erop en in de koelkast. ‘s Morgens hoef ik alleen nog een appel in stukken te snijden terwijl ik de havermout opwarm. Heel snel, heel gezond en een rustig begin van de dag. Heerlijk.

Moeders tip: doe niet moeilijk

Wat mij betreft had deze ook op 1 gemogen (gemoeten misschien wel), maar ik sluit ermee af. Mijn moeder zorgde elke dag voor een gezonde, uitgebalanceerde maaltijd, maar ook zij is maar mens. Net als jij en ik. Dus maak het jezelf niet te moeilijk: tegenwoordig kun je voor hetzelfde geld geschilde aardappels kopen voor de stamppot. Waarom zou je dan gaan schillen? Heb je geen tijd gehad om vooruit te koken en is de vriezer leeg? Bak die tosti en eet er wat komkommer en tomaatjes bij. En ga je toch patat halen? Geniet er dan gewoon lekker van. Af en toe een patatje is echt niet slecht voor je. Maak je in het weekend onze gezonde patatjes.

En jij? Hoe zorg jij ervoor dat je niet elke dag naar de snackbar hoeft?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.