verantwoorde-tussendoortjes-viteau-voel-je-goed
“Wat zijn nou lekkere en verantwoorde tussendoortjes waar je niet dik van wordt? “
Een veelgestelde vraag in mijn praktijk, waarbij men vol verwachting mijn antwoord afwacht.
Verantwoorde tussendoortjes in de ogen van veel mensen zijn een plakje ontbijtkoek, eierkoek, biscuittje, en andere koekjes die als tussendoortje in de schappen liggen. Er wordt veel reclame voor gemaakt en je zou met een reep ontbijtkoek zelfs helemaal naar China kunnen roeien. In de praktijk blijven mensen vaak achter hun computer zitten terwijl ze deze reep opeten. De energie (suiker) is op dat moment niet nodig voor activiteiten en wordt opgeslagen als vet. Dus zijn deze tussendoortjes wel zo onschuldig?

Helaas

Van eten waar geen vet in zit word je niet dik is nog een veelgemaakte fout in de verwarrende wereld van gezonde voeding. Drie rijstwafels of twee biscuittjes, zijn al snel goed voor 100 calorieën. En als je tijdens het eten van die twee koekjes beseft dat je toch best trek hebt worden het er ook zomaar zes of zeven. “Gelukkig zit er niks in”, denk je dan. Helaas…

Suiker versus vet

Vanaf de jaren tachtig is vet een tijdlang vermeden en kwam er suiker voor in de plaats. Suiker levert minder calorieën per gram en dan lijkt een product als snel gezonder omdat het minder calorieën bevat.
In veel tussendoortjes zit geen of weinig vet maar ze bevatten wel veel suiker. Meer dan driekwart van de mensen krijgt teveel suiker binnen, meer dan 100 gram per dag. Dit staat gelijk aan twintig suikerklontjes. Suikers zorgen naast calorieën ook voor makkelijk dooreten. Wist je dat je met een voorverpakte reep ontbijtkoek al snel vijf suikerklontjes binnen krijgt? En met een klein schaaltje magere vruchtenyoghurt vier suikerklontjes? Dan zit je al op de helft van die twintig suikerklontjes. Zo snel gaat het. Een boterham met kaas levert nog geen gram suiker en een schaaltje halfvolle yoghurt anderhalf klontje. Daar kun je dus beter zelf fruit aan toevoegen want dan krijg je ook nog de vezels van het fruit er gratis bij.

verantwoorde-tussendoortjes-viteau-voel-je-goed-2

Wist je dat

  • Je van suiker moe kan worden? Eiwitten en goede vetten maken je fitter en alert.
  • Er 50 verschillende benamingen zijn voor suiker en dat honing, ahornsiroop of kokosbloesem suiker voor het lichaam gewoon suiker is?
  • Hoe puurder je eet, hoe minder suiker je binnenkrijgt?
  • Het heel slim kan zijn om een extra boterham tussendoor te eten in plaats van een eierkoek en dat je daar naast minder suiker ook minder calorieën mee binnenkrijgt?Een gekookt ei of een klein handje noten ook een perfect tussendoortje is omdat het goed vult ?
  • Zoete smaak verslavend werkt en zorgt voor suikerpieken en suiker dips gedurende de dag?

Ga bewust om met tussendoortjes. Neem een stuk fruit, een belegde boterham of cracker als je trek hebt. Neem een koekje voor de lekker, niet als je trek hebt. En kies dan iets waar je echt blij van wordt. Vergeet daarbij liever de termen verantwoord of onverantwoord.

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.