vette-vis-fijn-voor-je-brein-viteau-voel-je-goed

Deze zomer heb ik gebarbecued met makreel. Dat was lekker! Eet jij wel eens vette vis? Eet je überhaupt wel eens vis? Grote kans dat je antwoord: “nee” is of dat je nu denkt “eigenlijk eet ik veel te weinig vis”. Je bent niet de enige. Het kan natuurlijk zijn dat je niet van vis houdt of dat je partner of kinderen niet van vis houden. Of dat je er gewoon niet aan denkt. Misschien heb je een drukke baan, kom je laat thuis en dan moet er ook nog wat op tafel komen, het liefst iets wat niet al te veel tijd en energie vraagt. Ten onrechte schiet vis er dan vaak bij in. Dat gebeurt mij ook wel eens terwijl ik gek ben op vis. Ik ben benieuwd of je door mijn verhaal nu ook aan je lunch op het werk denkt. Eet je wel eens vis bij de lunch?

Vette vis is goed voor je hersenen

Je brein bestaat voor twee derde uit vetzuren. Omega-3 vetzuren zorgen voor een soepel brein, en die zitten nou net in vette vis! De voordelen:

  • Natuurlijk weet jij dat in je brein de communicatie tussen zenuwcellen plaats vindt. Communicatie die nodig is voor alle functies in je lichaam. Hoe soepeler je brein hoe beter effectiever de communicatie.
  • Mensen die geregeld vette vis op het menu hebben staan zijn minder gevoelig voor depressies en ervaren meer plezier in hun leven. Zo blijken de inwoners van Groenland een heel goed gehumeurd volkje te zijn. Dat komt doordat ze een voeding met veel visvetzuren gebruiken waardoor de productie van dopamine in de hersenen omhoog gaat.
  • Als je voldoende omega-3 binnen krijgt kan je ook beter omgaan met stress en werkt je geheugen ook beter. Handig voor jou én handig voor je werkgever.

vette-vis-fijn-voor-je-brein-viteau-voel-je-goed-3

Hoeveel vette vis heb je eigenlijk nodig?

Tot voor kort werd aangeraden twee maal per week vis te eten waarvan in ieder geval één maal vette. Dat is veranderd in nog maar één maal per week. We vissen de zee namelijk een beetje leeg en dat kan ook weer niet de bedoeling zijn. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het positieve effect van één maal per week vette vis eten niet zo veel verschilt van twee maal per week vis eten.

Vette vis bestaat uit 10% vet. Lekker vet én gezond vet. Welke vissen je het best kiest? Haring, makreel, sardientjes en zalm zijn voorbeelden van vette vis. Als jij een bijdrage wilt leveren aan duurzaam vissen kies dan voor vis met het MSC keurmerk, die is duurzaam gevangen. Eet je kweekvis, dan is vis met een ASC keurmerk een bewuste keus.

Ik eet geregeld vette vis

Wil jij er net als ik ook voor zorgen dat je wekelijks vette vis eet? Dan heb je misschien een reminder nodig. Een simpele reminder. Hier is er één: een goed gebruik van de katholieken was, of is, vrijdag visdag. Dat is gemakkelijk te onthouden. Eet gewoon op een vaste dag in de week vette vis. Het maakt niet uit of dat bij het avondeten is, bij je lunch of als gezonde snack in de avond, bijvoorbeeld op een toastje.

vette-vis-fijn-voor-je-brein-viteau-voel-je-goed-2

Tips om daadwerkelijk vaker vette vis te eten

  • Zowel bij de lunch als bij het diner kun je een maaltijdsalade met vis er in eten, doe eens gerookte zalm of makreelfilet in je salade.
  • Of loop in je lunchpauze eens langs de visboer voor een broodje haring.
  • Geniet van verse sushi, of koop eens een blikje sardines of makreel voor op je boterham.
  • Pasta met vis is ook een lekkere combinatie. Zo vind ik volkorenpasta met heel fijn gesneden geroerbakte prei en makreel heel lekker.
  • Wat dacht je van een vissoepje, op zijn Portugees of Frans?

Geen zorgen over je lunch van morgen

Kom ik nog even terug op de lunch. Neem mee naar je werk een paar lekkere volkorenboterhammen of koop een grote meergranenbol, beleg met gerookte zalmplakjes en een zakje rucola of gemengde sla. Leg ook wat kleine tomaatjes op je bord. Wedden dat je collega’s super jaloers zijn?

Ga jij nu ook meer vette vis eten?

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.