De-barbecue-mag-weer-aan-Viteau-voel-je-goed-3

De eerste mooie dagen van het jaar zijn weer geweest. Veel gezinnen en vriendengroepen besloten daarom om weer eens lekker te barbecueën. Op mijn social media kanalen zag ik de ene na de andere foto van gezellige clubjes mensen die met elkaar in de tuin aan het eten waren. Het geeft je weer een vrolijk gevoel. Ook zijn de ‘eerste’ barbecues vaak het teken dat we officieel de winter achter ons laten en ons verheugen op een lange mooie zomer. Maar is de barbecue wel zo gezond? En waarom doen wij dit alleen in de zomer?

Natuurlijk is de barbecue gezond!

Barbecueën is 1 van de gezondste manieren van voedsel bereiden, mits je het op de juiste manier doet natuurlijk. Ik ben gek op barbecueën en doe het eigenlijk gewoon het hele jaar door. Doordat er weinig vetten bij de bereiding komen, zoals olie en boter, is het grillen van vlees, vis of kip op de barbecue erg gezond. Ook hier moet je wel goed blijven bedenken hoe je het gezond houdt.
Het begint al met wat je wilt gaan klaarmaken. Start eens bij jezelf af te vragen waarom bij de meeste barbecues iedereen het idee heeft om minimaal 4 a 5 stukken per persoon vlees te serveren? Dat doe je normaal toch ook niet? Jezelf vol stoppen met vlees is niet goed voor je darmen en door de openschietende broekknoopjes kun je een gezellige borrel na het eten ook wel vergeten. Iedereen zakt compleet verzadigd in elkaar. Gemiddeld is een stuk vis of vlees van 350 gram meer dan genoeg. Voor de meeste vrouwen is dat zelfs al teveel.

Voor een gezonde maar toch ook lekkere barbecue is het verstandig om te kiezen voor rund, kip of vis. Varkensvlees, zoals speklappen en worsten zijn minder gezond en vaak erg vet. Kies gewoon 1 mooi stuk vlees, kip of vis en sloof je daar op uit. Op internet en ook op televisie zijn tegenwoordig overal lekkere recepten te vinden waarmee je met een mooi stuk vlees of vis alle verwachtingen van je gasten voor een barbecue overtreft. Neem nou een mooi stuk tonijnsteak of een runderhaas, perfect op gewicht in te kopen en ongelooflijk lekker. Daarnaast kun je bij het vlees ook heel goed groenten bereiden op de barbecue. Courgette, tomaat, paprika, ui, groene asperges en mais doen het bijvoorbeeld heel goed en geven een mooie grillsmaak af. Door mager vlees of vis te combineren met gegrilde groenten en mooie groene salades maak je een barbecue voedzaam, verrassend en ook nog eens erg gezond. Begin ook met groenten of salade en laat het vlees een soort van hoofdgerecht worden. Zo houd je toch het gezellige van lang met elkaar aan tafel zitten en door eerst groenten te eten raken mensen minder snel verzadigd. Als toetje is het ook erg lekker om fruit zoals ananas, perzik of bananen in schil te bereiden op de barbecue.

De-barbecue-mag-weer-aan-Viteau-voel-je-goed-2

Saus op je broodje?

Bij de barbecue vind je vaak ook meters aan stokbrood met allemaal vette sauzen en marinades. Natuurlijk niet heel gezond en ook zonde van het mooie vlees wat je serveert. De overdreven aanwezige marinade maskeert de smaak en door het brood en vet van de sauzen raak je snel verzadigd. Hier zijn leuke en gezonde alternatieven voor. Wist je bijvoorbeeld dat wanneer je druiven even grilt op de barbecue ze erg zacht worden en sterker van smaak? Je kan hier een heerlijke marinade of salsa van maken. Ook met tomaten, diverse ui soorten, knoflook, olijven, olijfolie en verse kruiden kan je zelf gezonde sauzen en marinades maken die ook nog eens gezond zijn. Kruidenboter is ook vele malen lekkerder wanneer je hem zelf maakt. Gebruik daarvoor gewoon roomboter en verse kruiden. Dit is veel gezonder, mits je niet het hele bakje op eet natuurlijk. Wat brood betreft: laat die lange witte stokbroden een keer liggen en kies voor een meergranen-, spelt- of volkorenbrood. Veel voller van smaak en beter voor de lijn.
De-barbecue-mag-weer-aan-Viteau-voel-je-goed

Kwaliteit of kwantiteit?

Natuurlijk is er de typische machomannen barbecue. Gewoon zoveel mogelijk kilo’s knallen en wie als eerst afhaakt is een mietje. Vaak is het ook de man die ineens het eten bereid als het om barbecueën gaat. Een groot deel van het vlees is zwart van buiten en rood van binnen. Een klein deel komt redelijk gelukt door op het bordje en daar is hij dan beretrots op. De lol en het samenzijn staat natuurlijk vaak voorop bij een barbecue En zo’n vleesfestijn met 2 kilo per persoon is ook wel eens leuk op zijn tijd. Maar doordat ik mij ben gaan verdiepen in verschillende bereidingsmethoden en goed vlees maak je mij veel gelukkiger met 1 mooi samenhangend gerecht. Ook is het leuk om je gasten eens te verrassen met wat anders op de barbecue dan de gebruikelijke saté en hamburgers.  Een mooie bijkomstigheid is dat het ook erg gezond kan zijn. Nu ben ik wel heel benieuwd wat jullie op de barbecue klaarmaken de volgende keer en of er nog lezers zijn met leuke en gezonde recepten? Voor elk geplaatst recept plaats ik een recept terug!

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.