Yoghurt kan als ontbijt, lunch of  tussendoor gegeten worden. Wij zijn gewend een glas melk te drinken bij de lunch maar waarom zou je niet kiezen voor yoghurt. Halfvolle melk of halfvolle yoghurt bevat evenveel calorieën maar yoghurt vult beter. Yoghurt en kwark is ook populair bij sporters en bij mensen die willen afvallen of minder koolhydraten willen eten. Er zijn veel soorten yoghurt te koop en dat maakt het  lastig kiezen. Ik ga proberen je meer duidelijkheid te geven over yoghurt zodat jij de beste keuze kan maken.

Wat is yoghurt?

Yoghurt wordt gemaakt van opgewarmde melk (ongeveer 35 graden) waar melkzuurbacteriën, Lactobacillus Bulgaricus en Streptococcus Thermophilus, aan toegevoegd worden. Deze bacteriën zetten een gedeelte van het melksuiker (lactose) om in melkzuur. Dit heet fermenteren en geeft yoghurt zijn zure smaak. Dit proces duurt ongeveer 12 uur en daarna is de yoghurt klaar voor consumptie.

Welke soorten yoghurt zijn er?

Bij gewone yoghurt varieert het vetgehalte tussen de 0,5 en 3%. Magere yoghurt bevat 0.5% vet en wordt gemaakt van afgeroomde melk. Volle yoghurt bevat 3% vet en wordt gemaakt van volle melk. Welke andere soorten zijn er?

Griekse, Turkse en Bulgaarse

Bij Griekse yoghurt is de yoghurt langer uitgelekt dan bij gewone yoghurt zodat een dikke, romige yoghurt ontstaat. Het kan zijn dat er extra room aan toegevoegd is. In dat geval is het vetpercentages vaak 10%. Let goed op welke variant je koopt want in de winkel kun je ook Griekse yoghurt met 0% en 5% vet kopen. Turkse yoghurt wordt ook uitgelekt en lijkt erg op Griekse yoghurt.

Bulgaarse yoghurt wordt gemaakt van ingekookte melk. Zo ontstaat een dikkere yoghurt die wat romiger is en minder zuur smaakt. Ideaal voor als je niet zo van de zure smaak van yoghurt houdt.

Links- of rechtsdraaiend?

Yoghurt krijgt de naam links- of rechtsdraaiend door de soort melkzuurbacteriën die worden toegevoegd. Niet de yoghurt, maar de bacteriën zijn links- of rechtsdraaiend. Van rechtsdraaiende yoghurt wordt gezegd dat deze makkelijker te verteren is. Gewone yoghurt bevat ongeveer evenveel rechtsdraaiende als linksdraaiende bacteriën. Biogarde bevat vooral rechtsdraaiende bacteriën.

Stand of roer

Je kunt in de winkel meestal kiezen tussen stand- of roeryoghurt. Standyoghurt wordt ongeveer 6 uur tot 45 graden verwarmd. Standyoghurt is een stevig mengsel dat wanneer je er in roert in klonten uiteen valt. Bij roeryoghurt wordt het melkmengsel minder warm gemaakt, tot 32 graden, maar wordt wel langer op die temperatuur gehouden (tot 14 uur). Door de lage temperatuur blijft de yoghurt vloeibaarder en niet klonterig.

Kwark

Kwark is een soort verse kaas. In België wordt dit platte kaas genoemd.  Net als bij yoghurt worden melkzuurbacteriën toegevoegd. Om kwark te maken wordt er ook stremsel toegevoegd. Het mengsel blijft 24 uur op kamertemperatuur staan. Er vormt zich in die tijd een dik zuur mengel.  Kwark is standaard mager. Aan volle kwark wordt vaak achteraf room/melkvet toegevoegd. De magere variant is hier dus het puurst. De eiwitten in kwark (anders dan in yoghurt) zorgen voor een lange verzadiging.

Soja yoghurt

Dit is yoghurt op basis van sojabonen. Dit is geschikt voor mensen die niet tegen lactose kunnen, minder dierlijke producten willen nuttigen of gewoon willen afwisselen. Soja is van nature calorie arm en bevat nagenoeg geen verzadigd vet.

Welke kies jij?

Het algemene advies is om ongeveer een halve liter zuivel per dag te nuttigen. Dit komt overeen met twee flinke porties. Wil je afvallen? Bespaar dan niet op de calorieën uit zuivel maar liever op tussendoortjes zoals koek en andere snacks. Het verschil tussen volle en magere yoghurt is per 100 ml slechts 30 calorieën, vergelijkbaar met een half koekje. Griekse yoghurt met 10% vet is wel serieus heel vet, hier zou ik matig mee zijn. Je kan het ook bij het koken gebruiken in plaats van crème fraiche. Kies bij voorkeur voor pure yoghurt en laat de smaakjes staan, ook al is het light. Ga je voor veel eiwit? Kies dan voor kwark of Griekse yoghurt.

Heb je vaak last van je darmen? Dan is biogarde een goede keuze. Als je niet tegen lactose kan kun je het beste kiezen voor soja yoghurt. Wil je puur eten? Let dan op de ingrediënten declaratie want daar staat vermeld wat er extra aan jouw yoghurt is toegevoegd.

Wist je dat:

  • Het goed is om na het sporten 10 gram eiwitten te eten? Dit doe je al met 100 ml magere kwark of Griekse Yoghurt.
  • Yoghurt naast veel eiwitten ook Calcium, Fosfor, Magnesium en B vitamines bevat?
  • De term mager op een pak zuivel nog niks zegt over het aantal calorieën? Het zegt alleen iets over het vetgehalte. Als het yoghurt met een smaakje is levert dit extra calorieën in de vorm van suikers.
  • Volle yoghurt minder calorieën bevat dan magere vruchtenyoghurt?
  • Er weipoeder, melkpoeder of room toegevoegd kan zijn aan jouw zuivelproduct?
  • Het dus altijd goed is om naar de ingrediëntendeclaratie te kijken om te weten wat er aan je yoghurt of kwark is toegevoegd als je van puur eten houdt?
  • Yoghurt bij lactose intolerantie vaak beter verdragen wordt dan melk?

Gezond op je werk? Zorg voor water én fruit op je werk!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.