friet-patat-gezond-snack-viteau-voel-je-goed

Patat! Iedereen is er dol op, maar kan het eigenlijk gezonder?

Patat is er in alle soorten en maten. Van Belgische tot Franse frietjes en van raspatat tot twisterfriet. Nederland is dol op friet en waarschijnlijk jij ook! Dat is ook niet erg, want patat is niet slecht voor je. Tenminste, als het bij af en toe blijft. Het gaat om het vinden van de juiste balans in combinatie met gezond eten.

Het bereiden van gezonde friet

Friet wordt al jaren gebakken in de frituurpan. Er zijn verschillende soorten oliën en vetten waarin dit gebeurd: plantaardige vaste olie, plantaardige vloeibare olie, zonnebloemolie en ga zo maar door. Als jij thuis een frituurpan hebt staan kan je het beste je patat bakken in frituurolie. Frituurolie bestaat namelijk uit plantaardige oliën wat het minst slecht is voor je. Belangrijk is dat je frituurvet of -olie regelmatig verschoond. Hoe donkerder het frituurvet of -olie is, hoe schadelijker dit voor je gezondheid is. Daarnaast zijn verzadigde vetten minder gezond  voor je dan onverzadigde vetten. Een prima alternatief om van de frituurpan af te stappen is het gebruik van de oven of een airfryer. Er zijn verschillende airfryers op de markt die met weinig tot geen olie patat kunnen bakken. Doordat een oven en een airfryer werken met hete lucht is dit een stuk gezonder dan friet uit de frituurpan.

Gezondere alternatieven voor aardappel friet

Van origine wordt patat gemaakt van aardappels. Lekker, maar er zijn gezondere alternatieven om toch te kunnen genieten van een frietje op zijn tijd. Wat zijn die alternatieven? Hierbij een aantal voorbeelden van producten die de traditionele aardappel doen vergeten:

Frietjes van zoete aardappel

Een veelgebruikte alternatief is de zoete aardappel. De zoete aardappel is geen aardappel, maar een groente! De smaak is zoeter dan een aardappel, maar het is ook gezonder dan de aardappel. Snij de aardappel is dunne reepjes (hoe dunner, hoe knapperiger), gooi ze in de oven (200 graden) met eventueel wat extra zout erover en de oven doet in een klein half uurtje al het werk voor je!

Frietjes van pastinaak

Pastinaak heeft een zoetere smaak dat vergelijkbaar is met de zoete aardappel. Dit is evenals de zoete aardappel een heerlijke basis om patat van te maken! Verwarm de oven op 200 graden, snij de pastinaak in dunne reepjes en voilà: in een half uurtje knapperige en gezonde frietjes uit de oven!

Frietjes van cassave

Als derde en laatste vervanger van de aardappel is cassave een prima alternatief. De cassave is een groente met een harde schil. Deze kan je makkelijk verwijderen door het gebruik van een aardappelschilmesje of dunschiller.

De eerste stap is het snijden van de cassave in dunne strookjes van ongeveer 6 centimeter met een dikte van 2 centimeter. Daarna moet de cassave ongeveer 20 minuten koken. Na het koken spoel je de cassave af met koud water en laat je ze even afkoelen.

Eenmaal afgekoeld gooi je de cassave in frituurolie. Als de frietjes gaan drijven zijn ze klaar en laat je de frietjes even uitlekken op een keukenpapier. Om wat smaak toe te voegen strooi je er een beetje zout overheen en smullen maar!

Gezonde zelfgemaakte mayonaise maken

Mayonaise is de meest gegeten saus bij een patatje. Er zit in mayonaise veel oliën en vetten die bij een te grote hoeveelheid slecht voor je zijn. In vergelijking met frietsaus zit er in mayonaise ongeveer twee keer zoveel calorieën en drie keer zoveel vet. Het is niet gelijk zo dat frietsaus veel gezonder is, omdat er bij mayonaise juist meer gebruik wordt gemaakt van natuurlijke producten.  Een goed alternatief is het maken van je eigen mayonaise. Het maken van mayonaise is echt niet moeilijk en het zo gebeurd!

gezonde-recepten-voeding-viteau-voel-je-goed

Recept voor gezonde zelfgemaakte mayonaise:

  • 1 ei (kamertemperatuur)
  • 1/2 theelepel mosterd
  • Ongeveer  100-125 ml olijfolie
  • Citroen
  • (Azijn)
  • Keltisch zout
  • Zwarte peper
  • Een blender

Stap 1:  Tik je eitje kapot en giet deze af totdat het eierdooier overblijft. Gooi het eierdooier in de blender en voeg de mosterd toe. Zet de blender aan op een lage stand om deze te kunnen mixen.

Stap 2:  Giet terwijl de mixer draait 100 ml olijfolie langzaam in de blender, zodat deze goed kan binden. Giet je de olijfolie er te snel in, dan heb je kans dat de mayonaise te waterig wordt! Controleer na de 100 ml of je de mayonaise te dik vind. Is dit het geval giet er dan nog een klein scheutje olijfolie bij.

Stap 3: Pers of knijp een citroen uit en voeg aan de citroensap een snuifje zout en peper toe. Als alternatief van citroen kan je ook azijn gebruiken! Nog even doorroeren en je eigen gemaakte mayonaise is klaar!

(Floor, 2016)

Bedankt dat je de blog hebt gelezen!

Geen blog meer missen? Schrijf je hier in!

  • Al ruim 300 inschrijvingen!

    Geen zorgen. Wij houden ook niet van spam.