Een aantal van onze vitale functies hebben water nodig om optimaal te functioneren. Wat gebeurt er als je onvoldoende drinkt? Overal horen we dat water drinken gezond is. Maar vraag jij jezelf wel eens af waarom? Wat gebeurt er precies in ons lichaam als we onvoldoende water drinken? Kun je ook te veel water drinken? Wat is precies de juiste hoeveelheid water drinken? En hoe integreer je dat op een eenvoudige manier in je leven? Het moet ook weer geen ‘dingetje’ worden.

Lees verder waarom water drinken zo belangrijk is, de effecten van dehydratatie en hoe je die, zeker in warme dagen, voorkomt. Ontdek ook wat de juiste hoeveelheid water drinken is. En maak daar op een eenvoudige manier een dagelijkse gewoonte van.

Scroll naar beneden voor de Viteau – voel je goed OP = OP actie met een voordelige en milieuvriendelijke waterkoeler!

Vitale functies op peil houden

Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Daarom doen onze ´onderdelen´ het goed op water. Neem bijvoorbeeld de nieren; de filters van ons lichaam. Die kun je vergelijken met een spons. Om alle onzuiverheden uit ons lichaam te filteren, moeten wij ze voldoende hydrateren. Stel je knoeit een half glas water over het aanrecht. Probeer die maar eens met een droge spons op te ruimen. Dat lukt echt niet. Maar hou je de spons eerst onder de kraan en wring je hem uit dan lukt het wel. Zo werken je nieren ook. Onvoldoende water drinken kan dus leiden tot een beperkte nierfunctie. Zo beïnvloedt dehydratatie ook de hartfunctie en je bloeddruk. Door de juiste hoeveelheid water te drinken, houd je dus je vitale functies op peil. Lees ook waarom water werkt!

Betere sportieve prestaties

Het maakt niet uit of je aan krachttraining of hardlopen doet. Spieren en gewrichten die ‘dorst’ hebben presteren net als onze nieren minder goed. Je haalt er dan met geen mogelijkheid alles uit wat er in zit. Heb je een actieve, sportieve levensstijl of ben je dat van plan? Leer jezelf dan zeker de juiste hoeveelheid water drinken. En maak er een dagelijkse gewoonte van. Je spieren en gewrichten zullen je dankbaar zijn en je fysieke prestaties verbeteren.

Hogere productiviteit

Laat je concentratie je soms in de steek? Heb je soms last van een kater, migraine of brainfog? Een tekort aan water in je hersenpan is daar meestal de oorzaak van. Iedereen die wel eens een kater heeft gehad, kent het gevoel. Alsof je een kurkdroge spons in je hersenpan hebt zitten. Vandaar de bekende ‘nadorst’ en wellicht trek in zout. Je lichaam doet er alles aan water binnen te krijgen en probeert angstvallig het beetje dat beschikbaar is vast te houden. Voldoende water drinken is essentieel voor een betere mentale prestatie en hogere productiviteit. Je voorkomt brainfog en migraine. Ook helpt de juiste hoeveelheid water drinken het bij het herstellen van een kater en het verbeteren van je concentratievermogen. Meer over het verbeteren van je concentratievermogen lees je in één van mijn eerdere blogs. 

Beheers je trek

Dorst verstopt zich soms als trek. Zeker na het sporten. Fysieke inspanning onttrekt de spieren aan energie in de vorm van suiker (glycogeen). Hydrateren is ook dan heel belangrijk. Water drinken helpt je glycogeenspiegel reguleren en daarmee dus je hongergevoel. Denk bijvoorbeeld aan een glas waarin je het ene na het andere suikerklontje oplost. Er komt een moment dat het water min of meer verzadigd is. Het wordt dan meer een plakmengsel dan water. Drink je voldoende water, dan beheers je ook de suikerstroop in je lichaam. Voorkom de verleiding van die lekkere trek dus door eerst de juiste hoeveelheid water te drinken.

Drink je mooi

Ben je van binnen gezond, dan is dat aan de buitenkant zichtbaar. Ik merkte het op mijn allereerste vakantie in extreme hitte. We maakten eind juli een rondreis van twee weken door Egypte. Wat was het er heet. Zo erg dat er zeker een paar liter per dag door ging. Na twee weken had ik sterkere nagels, gladder haar en een egalere huid. Vanaf dat moment ben ik daar dus op gaan letten. Wist je trouwens dat je ook slechte adem voorkomt door de juiste hoeveelheid water te drinken?

De juiste hoeveelheid water drinken

Nu weet je waarom de juiste hoeveelheid water drinken zo belangrijk is. Als het goed is staat het ook ineens een stuk hoger op je prioriteitenlijstje. En hoe bepaal je nu of je te weinig, voldoende of te veel water drinkt? Het verschilt per persoon. De kleur en frequentie van je plassen geven aan of jij voldoende drinkt. Ideaal is een lichtgele kleur plas en ongeveer om de drie uur plassen. Behalve ’s nachts omdat je lichaam zichzelf dan in een stand-by modus zet. Afhankelijk van de grootte van je blaas en de kracht van je bekkenbodemspieren, is een gezond aantal toiletbezoekjes gemiddeld vijf tot zes keer per dag.

Eerst water, de rest komt later

En dan aan de slag. Hoe doe je dat; de juiste hoeveelheid water drinken?

Stap 1 – Maak een associatie

Om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen, koppel je die het beste aan een specifieke andere activiteit. Zo creëer je een automatisme in je hersenen waar je later niet over nadenkt. Om mezelf aan te leren de juiste hoeveelheid water te drinken, kun je als associatie je vier eetmomenten per dag nemen. Begin bijvoorbeeld met het drinken van een glaasje water vóór ieder eetmoment. Vóór het ontbijt, vóór de lunch, vóór je tussendoortje en vóór het avondeten. Wanneer je vóór het eten drinkt zitten het hydrateren en de spijsvertering elkaar niet in de weg.

Stap 2 – Creëer een gewoonte

Een nieuwe gewoonte ontwikkel je in gemiddeld twee weken. Wil je het goed doen, noteer het drinken van water dus zeker twee weken lang als duidelijke prioriteit in je agenda. Creëer desnoods diverse reminders zodat je van de bewuste associatie een onbewuste associatie maakt.

Stap 3 – Drink meer

Om te ontdekken wat voor jou de juiste hoeveelheid water drinken is, bouw je de hoeveelheid water per drinkmoment langzaam op tot een halve liter per keer. Zo kom je uiteindelijk aan een totaal van twee liter per dag. Pas de hoeveelheid vervolgens aan op de kleur en frequentie van je plassen. Hoewel de andere drie steeds gemakkelijker gingen, kost het mij zelfs vandaag nog moeite de eerste halve liter in de ochtend weg te krijgen. Ik heb gemerkt dat ik warm water gemakkelijker weg drink.

Stap 4 – Extra boost

Als je kunt en wilt, voeg het sap van een halve citroen toe aan je eerste halve liter in de ochtend. Dat geeft je spijsvertering een soort mini-detox. Je zult water ook steeds lekkerder gaan vinden. Vind je het na twee weken toch nog saai, zoek dan natuurlijke variaties in je water zoals munt, citroen, thijm,  besjes of andere natuurlijke en suikervrije smaakmakers.

Nu weet je hoe je de juiste hoeveelheid water drinken binnen twee weken aanleert. Daarna krijg je echt dorst als je een vast drinkmoment overslaat. Het is de bedoeling je dorst voortaan te voorkomen. Maak daarvoor bijvoorbeeld gebruik van de tijd op je werk. Kun je wat hulp gebruiken?

Op = op actie Viteau waterkoelers

Viteau helpt je graag om ook op je werk voldoende water te drinken. Daarom hebben we tijdelijk een beperkte voorraad voordelige ‘refurbished’ waterkoelers beschikbaar! Ons populairste model de Cool Blue waterkoeler nu super voordelig.

  • Een frisse milieuvriendelijke bronwaterkoeler
  • Gratis bezorging en installatie van je waterkoeler
  • Direct starten met het drinken van voldoende water op de werkvloer met 3 gratis bronwaterflessen!
  • Kies optioneel voor onderhoud (full-service abonnement)
  • Vraag ons om advies voor de juiste waterbehoefte en ontvang hierop gratis bezorging

 

BEKIJK DE ACTIE >